torsdag 24 februari 2011

Inlagd Svalls Sjukhus

Sundsvalls Sjukhus

Igår blev jag inlagd på Svalls sjukhus för att sova med apparatur som registrerar snarkningar och andningsuppehåll. Av vad jag kunde förstå så startade inte utrustningen, men jag kan ju ha fel.
Jag hoppas då innerligt det, för även om jag fick ligga på Patienthotellet, som är bland det finaste jag hittills sett på det sjukhuset, så är jag absolut inte något fan av att sova borta och då speciellt inte på sjukhus.

Varför man gör denna mätning är för att om registreringen i maskinen visar att det är tillräckligt mycket, så får jag en bettskena tillverkad på Folktandvården och då gäller högkostnadskortet.
Är det inte tillräckligt mycket, då åker jag på att betala hela tillverkningen av skenan själv och den kostar ca 5 - 6000 kr, så då får det vara. Jag har bekostat en sådan skena en gång och det får räcka med de..!!!

Det var en tjockskalle till tandläkare som konstaterade att det fanns ett hål i en av mina visdomsständer,
han ordade för att den skulle dras ut, "för man lagar inte visdomständer" sa han. Hade jag tänkt efter själv så skulle jag ha propsat på att få den lagad, för har den hållit i drygt 50 år så borde den hålla länge med en lagning, eftersom hålet inte var stort.

Sagt och gjort, jag la mig i stolen och han pumpade i mig bedövning så att det skulle ha räckt till åtskilliga andra jobb. Han jobbade och slet så att han var ordentligt svettig. Jag kunde inte vara tyst, så jag sa åt honom att ta i lite, men det skulle inte gå, för risken för att han skulle ha knäckt käkbenet var överhängande om han skulle ha försökt sig på en sån manöver. Till slut så delade han tanden i 4 klyftor, med som ett kors i tanden. efter långt om länge så var han klar med att få ut tanden, då kunde jag inte vara tyst utan sa, " nu fattar jag varför tandläkare tar så bra betalt, dom måste ju tom jobba emellanåt".
Han blev aningen tvärsur på mig då men det bjöd jag på =)

Dagen efter så hade jag en inflammation i hålet där tanden suttit, det smakade orm i munnen, så jag var tillbaka till honom. Han tittar i min mun och säger, "lite får du väl tåla"... Jag ångrar att jag inte fixade en prickning av honom, det är ganska enkelt att göra eftersom jag har dom kontakterna via mina uppdrag åt Landstingets Kansli i Härnösand.

Jag for hem men efter ett antal timmar så fick jag lov att ringa min Vårdcentralsläkare. Jag hann inte mer än sätta mig i stolen framför henne och gapa så sa hon, "inflammation, det känner jag på lukten ur din mun".
Penicillin och värk i flera veckor. Dessutom så när visdomstanden väl var utdragen, så åkte dom tänder som tryckts framåt av den, i och med att tanden som höll emot var borta så flyttades dom andra bakåt.
De var den bettskenan det, de var bara att kasta den efter ett tag, j..la tandläkare...

För övrigt så har jag inte mycket positivt att kunna säga om hur sjukhuset i Sundsvall sköts. Jag låg inne på HIA i november 2009, efter en ballongvidgning och bad att få kliva upp och gå på toaletten. Det gick bra, jag fick assistans dit av en tjej som jobbade där. När jag öppnar toalocket så håller jag på att smälla av, det var en gulbrunsvart beläggning av smuts nere i toastolen :S När jag var färdig så frågar jag sköterskan, "har man glömt att rengöra själva toastolen"? Jag får inget annat än ett mummel till svar som kunde betyda precis vad som helst, dessutom så tittade inte sköterskan upp från skrivbordet, men jag såg att hon blev röd om kinderna. Tydligen är det ett genomgående tema för hela sjukhuset, man slarvar på alla avdelningar som jag varit inne på med rengöringen av bla toalettstolar. Tom på Intensivvårdsvadelningar och Hematolog...

Besöker man sjukhuset, så kan man ju titta in i besökstoaletterna i entren, det räcker länge..!!!

Samma sak var det medan Ninas pappa levde å låg inne på Hematologen, 2009 - 2010, (blodcancer), alltså en canceravd. På den avdelningen så ges ju många cellgiftsbehandlingar, så dom patienterna är väldigt infektionskänsliga, inte ens där gör man rent i toalettstolarna, Jag säger då bara de, fy tusan för svineriet.

Sedan så ska skithögen som har fått sparken nu, ha ut åtskilligt med pengar :S
Den skithögen hann lägga ner lungmottagningen i Övik och höll nästan på att hinna lägga ner Lungavd i Sundsvall med, sedan blir folk sura när Jacomina B säger att han är totalt inkompetent och hon lovar att han inte ska vara kvar i Sundsvall efter valet.

All heder till Jacomina Beertema..!!!


Inga kommentarer: